onsdag, juli 05, 2006

Ode til sneglen


I kveld drepte jeg 43 snegler.

Ikke fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg må holde de ute av hagen,
 det har jeg gitt opp for lenge siden.
Nei, snegleslaktingen var en symbolsk handling, 
et slag mot sneglene for å vise at denne hagen  ikke har resignert,
men minne om at de sneglene som  beveger seg inn på mine enemerker,
møter trusselen.
Den er hvit. Den etser.
Fra havets mørke dyp kommer den inn i spesiallagede innretninger,
bygd for å volde mest mulig skade. Som en rettferdighetens Ibenholthvite Enhjørning
tar den snegl for snegl med dødbringende presisjon.
Mine damer og herrer: Saltbøssen!

Dog, i mitt korsfarertog så var jeg ikke ubarmhjertigheten selv. For, som
arkitekten sier i The Matrix, så MÅ likningen utliknes.
Kanskje er det skjebnens ironi at etterkommerene av akkurat denne sneglen sikkert
kommer til å lage kompost av meg når jeg en gang ligger seks fot under bakken i en trekasse.

Den som ler sist ler høyest.

Ingen kommentarer: