mandag, juli 03, 2006

Fascinerende ball


("bilde" av sedna og en måne som virrer rundt)

Jeg har i den siste måneden fascinert meg stort over solsystemet. Tydeligvis er det sinnsvakt mye større og inneholder mange flere objekter enn det jeg kan tenke meg.
Det har seg nemlig sånn at astronomene har funnet mange store objekter (på størrelse med Pluto) som svever rundt vår sol i noe som de kaller Kuiperbeltet.
For dere som ikke gidder, eller ikke har interesse av linken, så oppsumerer jeg litt her:

Sedna, som astronomene har valgt å kalle ett av disse objektene, har en diameter på ca. 1100 miles, et omløp rundt solen på 10500 år, og om bare 70 år er "planeten" på sitt nærmeste i omløpsbanen. Astronomene tror at Sedna består av is, gasser og stein, og har en temperatur på rundt 240 minusgrader celcius.

Respekt til astronomene som klarte å finne denne virrende snøballen, og respekt til Gud som satt den der så de kunne finne den!

Ingen kommentarer: